Wanneer de bloemen even niet meer bloeien
en de bomen hun bladeren hebben afgegooid.
Wanneer de vogels minder luid zingen
en de eekhoorntjes aan hun winterslaap beginnen.
De winter is het seizoen bij uitstek om te vertragen en stil te vallen.
Een welverdiende pauze voordat in de lente alles weer tot leven komt.
Laten wij ook het voorbeeld van de natuur volgen
en onszelf de tijd geven om in wintermodus te gaan.
Zeker na een bewogen jaar als dit. Zeker nu.

Toen ik afgelopen week deze kleurrijke afbeelding zag, werd ik er instant blij van. De toestemming om niet heel het jaar door te moeten bloeien, bracht meteen ontspanning in mijn systeem. Wat een opluchting!
“Nothing in nature blooms all year round.” Dat wil ik onthouden de komende maanden.
Ik schreef er het volgende tekstje over. Moge het ons deze winter inspireren: (meer…)

Ik weet het. Normaal zeggen we: mens, erger je niet. Daar zit natuurlijk ook iets in. Het is helemaal niet leuk om je te ergeren. Soms kunnen we ons erin verliezen en vanuit een grumpy bril naar de wereld kijken. Zwartgallig. Het halfvol glas enzo.
Is meditatie een egocentrische bedoening?



Als je buurman kortaf is, je vriend niet terugbelt of iemand je verjaardag vergeet: het kan vervelend zijn of pijn doen, maar iets in jou weet dat het niet per se persoonlijk is. Je hoeft het niet groter te maken dan het is.
Hoe hiermee om te gaan?